Ermitageløbet 2014

Forord.

Så blev det atter oktober og tid til at deltage i Eremitageløbet i Dyrehaven nord for København.
Borgarhjørt, Pia, Lone, Britt, Susanne og Mette var tilmeldt løbet og skulle endnu engang bo i Esbjerg Kommunes lejlighed i Studiestræde, en lejlighed Britt havde booket.

TORSDAG 2. OKTOBER

Pia, Lone, Britt og Susanne stod på toget på Ribe Banegård kl. 16:25. Borgarhjørt og Mette stod på 3 min senere på Ribe Nørremark. Der blev hygget, snakket, spist og drukket i toget og kl. 19:50 trillede vi ind på Københavns Hovedbanegård.

15 min senere var vi fremme ved lejligheden, hvor vi denne gang skulle bo på 2. sal. Lone og Mette delte værelse, det samme gjorde Borgarhjørt og Pia. Susanne indtog sovesofaen og Britt en folde-ud sengen.
Efter at have pakket ud blev der hygget i stuen og omk. midnat var det sengetid.

FREDAG 3. OKTOBER

Lone, Susanne, Pia og Borgarhjørt tog en løbetur rundt om en af søerne, mens Britt og Mette handlede ind til morgenmad. Morgenmaden fik vi omk. kl. 9 og 45 min senere, var vi på vej ud i byen.

Vi fulgte H.C. Andersens Boulevard ned til Langebro, hvor vi stod på ”bybussen”, en båd-bus, der sejlede os ud til Operaen. Vi prøvede at snige os ind ad bagindgangen, med det gik ikke. Vi måtte ikke komme ind, da vi ikke havde en billet til dagens prøve. Vi gik i stedet for over til Papirøen, da vi havde læst, at det var et område med gadekøkkener. Det var en stor hal, hvor der var små økologiske ”boder”, der serverede mad og drikke. Kun var 1 butik åben, da vi kom, så købte vi en kop varm kaffe/kakao og hyggede os med den udenfor, mens vi ventede på at resten af butikkerne åbnede.

Britt, Lone, Borgarhjørt og Mette nåede også lige at blive tilmeldt Lillebælt Halvmaraton 2015, mens kaffen/kakaoen blev drukket. Da vi sad og drak vores kaffe/kakao, kom Karsten Koch forbi med nogle ”vigtige folk”, og da vi lidt senere sad og fik frokost indenfor, slentrede Mikkel Beha Eriksen og konen forbi.

Efter frokost tog vi igen Båd-bussen og sejlede mod Nordre Toldbod, hvor vi besøgte Løgismose butikken. Vi fik købt god lakrids og ost og begav os derefter mod centrum, hvor vi besøgte Perchs og købte te. Vi ville have haft ”kaffe og kage” der, men alt var optaget, så vi måtte gå igen. Vi shoppede derefter en smule og var hjemme sidst på eftermiddagen.

Aftensmaden blev indtaget på Selfish, en sushi restaurant 10 min gang fra lejligheden, mens desserten var en Irish coffee hos Cafe Bjørks lige nedenfor vores lejlighed.

Tilbage i lejligheden igen spillede vi ”Margrethe skålen”, et spil hvor man for hver omgang spillet kører, skal forklare et ord/begreb med færre og færre ord indtil man i 3. runde kun bruger fagter.

LØRDAG 4. OKTOBER

Vi gik hjemmefra ca. 9:30, da vi skulle være ved Forum kl. 10:00, hvor dørene åbnede til en designer tøj messe. Køen var usandsynlig lang, men vi kom alligevel ind efter ca. 10-15 min. i køen. Inde i hallen var der bare mennesker over alt og rigtig mange stande, der solgte forskelligt mærketøj. Der blev prøvet en masse på, og nogle af os fik købt meget, mens andre købte knapt så meget.

Kl. 13 sagde vi farvel til Borgarhjørt, hun skulle besøge en veninde, og goddag til Thomas, Britts søn, og begav os tilbage til lejligheden for at ”læsse af”. Da vi havde læsset af, begav vi os ud i byen for at få frokost. Vi endte på Cafe Sommersko lige over for Perchs. Da frokosten var blevet spist, shoppede vi for de penge, vi ikke havde brugt på messen.

Tilbage i lejligheden tjekkede vi menukortet fra LêLê, en vietnamesisk restaurant på den anden side af gaden, og bestilte aftensmad derfra.

Vi spillede endnu en omgang ”Margrethe skålen” og kl. 23 var det sengetid. Vi skulle jo tidligt op søndag.

SØNDAG 5. OKTOBER

Vi havde sat vækkeuret til 7:30, men vi var alle oppe inden det ringede. Vi kom i løbetøjet og begyndte at forberede morgenmad. Der var rugbrød, franskbrød og müsligrød. Vi smurte også madpakker, så vi havde lidt at komme i maven, når vi var kommet i mål.

Kl. 9:00 begav vi så mod Hovedbanegården, for at købe klippekort, så vi kunne komme med S-toget til Klampenborg sammen med en hel masse andre ”E-løbere”. Netop som vi kom ned på gaden, cyklede Nicolaj Kirk – nak & æd kokken – forbi os.

I Hellerup steg Thomas, Britts søn på toget, og i Klampenborg mødte vi Mie og Bjarke, Lones datter og svigersøn. Efter 15 min rask gang var vi fremme ved startområdet, hvor vi fandt en plads til vores ting.
Kort efter begyndte vi så småt at gå hver til sidt for at finde vores forskellige startgrupper.

Kl.11:00 blev løbet skudt i gang og efter 35 min var alle 15.548 løbere kommet over startstregen. Igen i år viste Dyrehaven sig fra sin bedste side. Solen skinnede, træerne var en blanding af grønne, gule og brune farver og krondyrene græssede på arealerne. Lidt efter lidt kom vi i mål, og så fandt vi drikkedunke og madpakker frem.
Efter godt en times tid måtte vi desværre begive os tilbage mod toget, så vi kunne nå at tage bad og gøre lejligheden ren, inden vi skulle tilbage mod Ribe. Vi nåede lige at slappe af en halvtimes tid, så skulle vi hen på Hovedbanegården for at nå toget kl. 16:28.

Så snart vi havde fundet vores pladser i toget, meldte sulten sig, så vi fandt resterne frem.. Brød, bananer, pålæg og ost. Et rigtigt festmåltid.

Kl. 19:40 var toget på Ribe Nørremark, hvor Borgarhjørt og Mette skulle af, og 3 min senere stod Susanne, Britt, Pia og Lone af på banegården i Ribe.