Færøerne 2012

Forord

I efteråret 2011, efter et motionsløb i Tjæreborg, talte vi, Lone Pedersen, Britt Skinnerup Jensen, Lis Bruun og Mette Bendesen, med Borgarhjørt Holm om at løbe på Færøerne, og hvilke fordele det så efterfølgende gav, når man stillede op i konkurrencer i Danmark.

For at teste, om det også gjorde os hurtigere, aftalte vi, at vi ville tage til Færøerne og deltage i Torshavn Marathon året efter, men dog kun en halv maraton og på 5,5 km.
I starten af juli 2012 mødtes vi så hos Borgarhjørt for at planlægge, hvad vi gerne ville se, og for at få lidt praktisk info mht. hvad der skulle pakkes i kufferten.

Bargarhjørts sommerhus

Onsdag d. 29. august 2012

Dagen for vores afrejse oprandt.
Vi stod på toget i Ribe kl. 13:25, og efter et skifte i Bramming og på hovedbanegården i København nåede vi til Kastrup Lufthavn kl. 17:30. Efter 1 time og 50 min landede vi på Færøerne. Vejret var klart og temperaturen viste 8 grader, og vi kunne se solen gå ned bag fjeldene. Et utroligt flot syn.

Efter vi havde fået vores bagage udleveret, gik vi og Carsten, Borgarhjørts mand, der også havde været med flyveren, mod ankomsthallen, hvor Borgarhjørt stod og tog imod os. Efter 20 min. kørsel ankom vi til sommerhuset i Kvívík, og sikke en udsigt der var. Der var panorama udsigt over fjorden, og fjeldene knejsede på begge sider af huset. Efter indkvarteringen diskede Borgarhjørt op med kaffe, boller, ost og frugt. Kvívik: En by med 583 indbyggere.

Kvívík

Torsdag d. 30. august 2012

Efter et solidt morgenmåltid kørte vi kl. 9:30 hjemmefra og begav os mod Sørvágur, hvor vi skulle med færgen til Mykines, hvor vi skulle vi vandre i fjeldene og ud til Mykinesholm og fuglebjerget.
Vandreturen var i alt 10km, og man skulle forcere 125 højdemeter op til flere gange.

Turen startede friskt med en heftig stigning, så vi fik pulsen op lige fra start.

Efter 1½ times vandring skulle vi passere en bro, der hang 35 m over Atlanterhavet. Ikke for folk med højdeskræk. På vandreturen var der rig mulighed for at studere Rider, Suler og Lunder (søpapegøjer), der havde reder på klippesiderne.
Skønt vinden havde lagt sig, og sejlturen hjem var mere behagelig, så slap vi alligevel ikke for at blive gynget i 4 m – 5 m høje bølger, så det var dejligt at komme hjem til et veldækket bord lavet af Carsten.

Bygden på Mykines, med de 14 indbyggere

Fredag d. 31. august 2012

Da vejret var slået om, og regnen var begyndt at falde, blev dagens sejltur ved Vestmanna droppet.
Vi kørte i stedet for til Saksun, der ligesom Kvívík ligger på øen Streymoy. Efter Saksun gik turen ad meget små, smalle og kringlede veje til Tjørnuvík, hvorfra vi havde udsigt til Kæmpen og Kællingen, og derfra videre til Torshavn, hvor vi fik stormet samtlige garnbutikker.
Vi gjorde også et stop i SMS, et center á la Kolding Storcenter, hvor vi fik tilmeldt os til løbet om søndagen.
Tilbage i Kvívík havde Carsten igen fremtryllet endnu et fantastisk aftensmåltid.

Stremoy:
Den største af de færøske øer.
Den er 374 km2 stor, og der er 22.450 indbyggere på øen, hvoraf de 19.800 bor i Torshavn.

Broen, der forbinder Mykines med Mykinesholm

Lørdag d. 1. september 2012

Efter endnu et stort morgenkomplette begav vi os endnu engang mod Torshavn, hvor vi bl.a. så Landstings bygningen, Nordens Hus og kunstmuseet Listasavn, hvor vi så på færøsk kunst.
Vi var også et smut forbi Rûsan, en monopol-handel, hvor man kunne købe alkohol.
Vi var nemlig på jagt efter færøske øl. Da vi var færdige, besluttede vi at køre mod Velbastadur, hvorfra vi kunne se Hestur og Koltur.
Disse øer kunne vi nemlig også se fra sommerhuset, selvom de, i fugleflugts linje, var ca. 15 km væk.

Hestur og Koltur:
Hestur er 6 km2, og her bor der 25 personer.
Koltur er 2 km2, og her bor der 1 person.

Området ved Saksun

Søndag d. 2. september 2012

LØBSDAGEN!!!!!

Dette var dagen, hvor vi skulle i krig med de færøske bjerge. En krig, der så ud til at blive hård, da vejret ikke viste sig fra sin bedste side. Det ene øjeblik skinnede solen, det næste stod regnen ned. Det eneste konstante var den kraftige blæst.
Kl. 13:00 gik så starten, som til vores overraskelse var en fællesstart, for alle distancer. Inden vi fik set os om, var den første km løbet, men den gik selvfølgelig også nedad J. Helt så let gik det ikke mellem 3 km og 4 km, for der gik det voldsomt opad. Som bonus fik vi også regn og en modvind, der var så kraftig, at vi kunne læne os op ad den uden at vælte. Vores belønning for den stride modvind og regnen kom med 800m til mål, for da gik det bare nedad. Lone og Mette fulgtes over målstregen i en tid lige under 37 min, og Britt kom ind lige under 40 min. Tider vi alle var godt tilfredse med. Da Lis var ukampdygtig pga. en irriterende hælspore, var hun blevet udnævnt til pressefotograf, et job hun klarede til UG.

Efter en omklædning til tørt tøj og lidt varme gik vi ud for at tage imod Borgarhjørt, når hun kom i mål på
½ marathon. Efter 1 time 41 min så vi den første kvinde komme mod mål, og ikke overraskende kom der et lyst hoved lige bagefter. Det var Borgarhjørt, som dermed fik en flot 2. plads på distancen og samtidig vandt i hendes aldersgruppe. Hendes vinder tid blev 1 time 42 min, kun 50 sek. efter nr. 1.
Da medalje overrækkelsen var overstået, kørte vi tilbage til Kvívík og var hjemme kl. 19:00.

Nordens Hus i Torshavn

Mandag d. 3. september 2012

Kort over øenDa det var tørvejr, besluttede vi os for at lave sightseeing i Kvívík, inden vi skulle tilbage til Danmark.
Først skulle vi dog liiige se endnu et vandfald, der løb i nærheden af sommerhuset. Derefter gik vi ned i byen og kiggede på husene og på en plads, hvor der var levn af langhuse fra vikingetiden. Vi fik også set, hvor børnene gik i børnehave og skole. Under en bro midt i byen hang der fisk til tørre. Et ret pudsigt syn
Efter frokost fik vi i hast pakket det sidste i kufferterne, og vi begav os mod lufthavnen.

Det var igen begyndt at regne og blæse kraftigt, og tågen havde lagt sig som en tung dyne over os.
Vi spekulerede derfor på, om vi overhovedet kom af sted. Borgarhjørt mente dog, at vi skulle nok komme i luften, og det gjorde vi også, men med nogen forsinkelse.
Kl. 19:15 landede vi i Billund, hvor Britts mand, Christian, stod og ventede på os. Jeg sendte en sms til Borgarhjørt for at fortælle, at vi var landet i god behold.

Der kom retursvar med det samme.

Lufthavnen var blevet lukket pga. orkanvarsel. Så vi var med det sidste fly fra Færøerne før stormen.
Oplevelsen på Færøerne var så positiv, at vi helt sikkert er klar på en løbetur mere i 2013.